Marknadsevent med viktigt budskap

I samarbete med en holländsk reklambyrå genomförde Aktiva Event ett PR & marknadsevent på Norrmalmstorg försommaren 2014 åt det stora hudvårdsvarumärket Galderma i samband med lansering av en ny högkvalitativ solskyddskräm.

För att maximera effekten av lanseringen och bidra till relevant kunskap ville vi informera det svenska folket om att vi har högst antal hudcancerfall om året i Europa, och ligger i topp fem i världen. Svenskarna ohälsosamma solvanor är en viktig fråga och detta ville vi upplysa allmänheten om. Kampanjen upplevdes därför mindre som reklam och mer som ett samhällsengagemang.

Cancerforskare bjöds in och höll live-intervjuer, en reklamfilm spelades in, det bjöds på solkrämsprover och förbipasserande intervjuades om deras kunskaper inom svenska solvanor. För att illustrera sambandet mellan hudcancer och solen satte Aktiva Event ihop en konstnärlig naken dansuppvisning med illusionen av en mänsklig klocka bestående av avklädda dansare som tickade i takt med tiden, koreograferad av Let’s Dance-deltagaren Jeanette Carlsson. Folk samlades kring denna unika uppvisning och SVT samt bloggare var på plats och dokumenterade vilket resulterade i en stor viral spridning.

Vi hade hand om konceptutveckling, sampling, personal, tillståndshantering, reklamfilmproduktion, PR strategi, genomförande, inbjudan, pressrelease, eventproduktion, grafiskt material, inbjudan av journalister, bloggare, media osv.

EN SV